Loading color scheme

Fájdalmas döntések jönnek az EU-pénzeknél 2020-ban

Vegyes tapasztalatokat osztott meg a fejlesztéspolitika 2019-es működéséről a Portfolio szokásos évértékelő felmérésének 8 szakmai résztvevője, de egyúttal többen bizakodásuknak adtak hangot, hogy 2020-ban tovább gyorsulhat a pályázati döntéshozatal, a panaszkezelés és a kifizetések is. Csaknem minden megszólaló rámutatott arra, hogy bár a 2014-2020-as ciklus végén járunk, az elakadó, bedőlő fejlesztésekből visszacsorgó támogatásokból még 2020-ban is több tízmilliárdnyi pályázati keret várható klasszikus eszközbeszerzési és telephely fejlesztési célokra. Nyilván ezeket fájdalmas pénzügyi döntések előzik meg mind a pályázók, mind a kiírók oldalán, de a szűkülő keretek miatt a 2021-2027-es ciklusra készülés is fájdalmas döntések sorozatával járhat. 2020-ban tehát mind a nyertes projektek gazdáinak, mind a fejlesztéspolitika tervezőinek egyszerre kell a mostani ciklus sikeres zárására és a következő keret megalapozott felhasználásának megtervezésére is koncentrálnia.

A Portfolio feltett kérdése: Hogyan ítéli meg a 2019-es évet az uniós fejlesztéspolitikai intézményrendszert (sebesség, panaszkezelés, kifizetések volumene, új/módosított kiírások, stb.), a megjelent uniós pályázatok tartalma, illetve a piacon mutatkozó igények figyelembe vételét tekintve?

Tóth Ádám Ferenc, ügyvezető:

Kollégáink tapasztalatai alapján 2019 második felétől érezhetően felgyorsult minden fejlesztéspolitikai intézményrendszert érintő (munka)folyamat:

  • napok alatt reagálnak a levelekre,
  • hatékony és egyszerű a pályázati benyújtás,
  • gyorsabb a döntéshozatal és
  • hamarabb megtörténnek a nagyobb összegű kifizetések.

A fentiek mellett - a piaci igényekhez alkalmazkodva, vélhetően a közbeszerzési kötelezettség miatt - több esetben módosították a megvalósítási határidőket, ill. rugalmasan kezeli a rendszer a (géptípus- és egyéb)módosításokat. Több esetben a beadási határidőket a rendelkezésre álló kerethez igazítják.

A pilotként meghirdetett konstrukció (visszatérítendő támogatás átalakulása vissza nem térítendő támogatássá, GINOP-1.2.10-19) tapasztalatunk alapján támogatja a megalapozottabb projektek pályázatainak kidolgozását és majdani megvalósulását.

Sajnálatos módon ugyanakkor a kis(ebb összegű) és Pest-megyei (VeKOP) pályázatoknál továbbra is lassú a folyamat, sok esetben az éven túli átfutás sem ritka.

Irodánk 16 éves múltja alapján érdemes lenne

  • a hazai pályázatok elvárás-, értékelési- és követelményrendszerét az Uniós pályázatokkal összhangba hozni, valamint
  • a Vidékfejlesztési Program pályázatainál egységes szempontrendszerű ügyfélkezelést alkalmazni.

A hitellel kombinált pályázati konstrukciók nehézsége, hogy nincs átláthatóság a minisztérium és a bank között, egységesíteni javasolt a visszatérítendő és a nem visszatérítendő támogatások kezelését.

Javasoljuk a társadalmi egyeztetéseket követően (rövidebb átfutási idővel) a pályázatok gyorsabb kiírását: pl.

  • az elmúlt években nagy arányú növekedést maga mögött tudó vállalkozások komplex fejlesztését támogató „Magyar Multi Program III. - A kiemelt növekedési potenciállal bíró feldolgozóipari kis- és középvállalkozások komplex fejlesztéseinek támogatása” című, GINOP-1.2.7-19 kódszámú pályázat 2019. augusztus 1-én meghirdetett társadalmi egyeztetését követően a pályázatot 4 hónappal később, december 5-tól lehetséges benyújtani,
  • az épületek energetikai célú felújítását, korszerűsítését támogató „Megújuló energia használatát, energiahatékonyság növelését célzó épületenergetikai fejlesztések támogatása” című, GINOP-4.1.4-19 kódszámú pályázat 2019. április 8-án meghirdetett társadalmi egyeztetését követően a pályázatot november 11-től lehetséges,
  • a munkahelyteremtést támogató „Foglalkoztatásbővítés ösztönzése” című, GINOP-5.3.12-19 kódszámú pályázat 2019. október 31-én meghirdetett társadalmi egyeztetését követően a pályázatot 2020. január 27-től lehetséges.

A Portfolio kérdése: Mire számít 2020-ban az uniós fejlesztéspolitikában (célok, sebesség, panaszkezelés, kifizetések volumene, új/módosított pályázatok, stb.) és várható pályázatok terén (felszabaduló keretek, átrendezések, visszacsorgó pályázatok irányai, stb.)?

Tóth Ádám Ferenc, ügyvezető:

A 2020-as év kapcsán (prioritásonként eltérő, de) nagy darabszámban meg nem valósuló projektekre, ezáltal jelentős visszahulló forrásra számítunk.

Az ügyfélkör részéről továbbra is elsődleges cél a beruházásaik támogatása (eszközbeszerzés és telephelyfejlesztés), a hazai feldolgozóipar - volumentől függetlenül - minden forrást képes lenne felszívni beruházásaik vonatkozásában, emellett jelentős a forráséhség a kutatásfejlesztési projektek tekintetében is.

Javasoljuk a kisebb összegű pályázatoknál (pl. a közkedvelt informatikai pályázat, GINOP-3.2.2-16) a lehetséges támogatási összeg emelését, ill. emellett a visszatérítendő „láb” eltörlését, hiszen tapasztalatunk alapján sok esetben ez riasztja el az ügyfeleket a pályázat benyújtásától.

Az intézményrendszer részéről a 2019-es harmadik és negyedik negyedéves elért működési sebességet várjuk, mind a döntéshozatal, mind a panaszkezelés és mind a kifizetés terén.

Azoknál a pályázatoknál, ahol a kiírás óta az elmúlt időszakban nem került sor a rendelkezésre álló forrás lekötésére, a piaci szereplők bevonásával javasoljuk a pályázati konstrukciók átdolgozását.

A Portfolio feltett kérdése: Hogyan készül (hogyan készíti fel ügyfeleit) a 2020 utáni időszakra a 2021-2027-es uniós költségvetésről eddig megjelent információk tükrében, és melyek Ön számára azok közül a legfontosabb változások?

Tóth Ádám Ferenc, ügyvezető:

Az ügyfélkört a 2020 utáni időszak vonatkozásában a ciklus legelején történő pályázati meghirdetésekkel készítjük fel beruházási fejlesztéseik támogattatása kapcsán, amelyek közül számukra továbbra is legfontosabb

  • a gépbeszerzés/kapacitásbővítés,
  • az Ipar 4.0-ás fejlesztések megvalósítása,
  • a telephelyfejlesztés és
  • az energetikai fejlesztések, ill.
  • a kutatás-fejlesztés, innováció.

Megjelenés: 2019.12.31 Forrás: Portfolio